ماي واي
[center][size=24] [center][center]
بسم الله الرحمن الرحيم

:عزيزي الزائر\عزيزتي الزائرة

يرجي التكرم اذا كنت عضو معنا بتسجيل دخولك او الاشتراك اذا ترغب في الانضمام الي أسرة منتدي ماي واي جروب
شكرا cheers
ادارة المنتدي[/center]
[/size][/center]
[/center]

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

ماي واي
[center][size=24] [center][center]
بسم الله الرحمن الرحيم

:عزيزي الزائر\عزيزتي الزائرة

يرجي التكرم اذا كنت عضو معنا بتسجيل دخولك او الاشتراك اذا ترغب في الانضمام الي أسرة منتدي ماي واي جروب
شكرا cheers
ادارة المنتدي[/center]
[/size][/center]
[/center]
ماي واي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

جدول طبخي الاسبوعي وياسلااااااااام علي التوفير

جدول طبخي الاسبوعي وياسلااااااااام علي التوفير  Empty جدول طبخي الاسبوعي وياسلااااااااام علي التوفير

مُساهمة من طرف goga miro الجمعة أبريل 03, 2015 9:10 am

عشان خيرة كل يوم في الاكل عملت جدول اسبوعي ومن ساعتها وفرت كتير وكمان نوعت بصوا بقي
هنحتاج في الاسبوع الواحد عدد 1 فرخة او 1/2 كيلو لحمة للطبخ و1/2 كيلو لحمة مفرومة و1/2 كيلو بانية يلا نبتدي دة لفردين بس
السبت / نصف كيلو خضار اي نوع ( فاصوليا - بامية - بسلة - قلقاس- كوسة -لوبيا ) مراعاة التغير في النوع كل اسبوع +ارز+سلطة+شوربة لسان عصفور+1/2 الفرخة او نصف اللحمة
الاحد / اجازة لان اكيد هيتبقي من الخضار بتاع اليوم اللي قبلة نصف كيلو لفردين كتير وعشان التغيير بحمر جنب الخضار قطعتين بانية +سلطة+ ارز ابيض
الاثنين / اي نوع مكرونة باشاميل اوو مكرونة بولونيز او ( حوواوشي او كفتة ) تنوعي بردة علي حسب الاسبوع +سلطة+ بطاطس شيبسي
الثلاثاء / محشي اي نوع ( باذنجان - ورق عنب- كرنب-كوسة-فلفل -بطاطس ) كل اسبوع نوع+ا/2 الفرخة المتبقي +ملوخية+شوربة+طورشي بلدي
الاربعاء / انا باعمل يوم التلات حلتين محشي صغيرين اسوي واحدة ناكلها واخلي التانية للاربعاء يعني النهاردة محشي بردة وعشان التغيير بحمر جنبة قطعتين فراخ بانية+سلطة
الخميس / كشري اووو عدس اصفر اووو مسقعة اووو عجة بالبيض+بطاطس محمرة اووو بصارة اي حاجة سهلة ومتوفرة عندك
الجمعة / اليوم العالمي للسمك بجيب كيلو ونصف سمك بيكفي وحلوو اووووي + ارز بني+ سلطة طحينة + سلطة خضراء التنويع بيبقي اما سمك مقلي والاسبوع اللي بعدة مشوي اوو فيلية او صينية

طبعا انتي حسب ذوقك الجدول دة محتتش فية لحمة خالص للخضار لاني انا وجوزي بنحب الفراخ اكتر افكار تانية ممكن تعمليها
ممكن في اسبوع تستبدلي نصف كيلو اللحمة المفرومة بنصف كيلو كفتة ارز ودية تكون يوم الاتنين
وممكن تستبدلي الفراخ البانية ببفتيك او كوبيبةاو سبرنج رولز جاهزة وصدقيني الجدول منوع وكل يوم فية لحمة او فراخ ماعدا الخميس اجاااااااااازة

عايزاكم تقولولي رايكم واي استفسار انا مستنية

goga miro

- مواضيع مماثلة